Hummer med urtemajones, grilla poteter og hjertesalat


Her i Mandal nærmer det seg Skalldyrfestivalen og da er det jo på sitt rette å lage skalldyrmat. For dere som liker å kokkelere litt så kommer denne retten i Lindesnes avis sammen med tre andre skalldyrretter i den lokale skalldyravisa. En tror kansje det skal være så vanskelig og dyrt med hummer. Denne hummeren fant jeg ferdig kokt i kjøledisken på meny for bare 179,- . Dette sjødyret kan en ha til hverdagsmat når en kan få det så billig. Ja, det er dyrere med en levende hummer som en sikkert man kan få mer ut av, men det er ikke det jeg vil vise deg her. Kun billig hummer som er kjapt og lett og lage.

Ingredienser: - 2 personer

- 2 hummer (kjøp ferdig kokte i butikken)
- 4-6 poteter
- 1 sitron
- 8 ss majones
- 1 håndfull sitronmelisse (eller persille)
- 1 håndfull fersk dill
- 1 hjertesalat
- Olivenolje, salt og pepper

Slik gjør du:
Start med å kutte poteter i skiver (ca 2 cm). Pensle dem med olje, salt og pepper. Få dem på grillen med en gang på middels varme. Disse kan ligge fra 20-30 min avhengig av varme og tykkelse. Kjenn med en spiss kniv om de er gjennomstekt.
Bland majones og urtene sammen i en liten bolle. Tilsett litt presset sitron og en klunk olivenolje.
Del hummeren i to fra hode og ned. Legg halvdelene med kjøttet ned på høy direkte varme på grillen. Siden hummeren allerede er kokt så er det viktig å ikke la den ligge på grillen lenger en 2-3 min så den ikke blir seig.
Kutt hjertesalaten i to - pensle den med olje, salt og pepper. Legg den med siden du har kuttet ned på direkte varme i 2 min.

Kommentarer