Tomatsuppe med krutonger (hybelmat under 50 lappen)

Den mest smakfulle, billige og lettvinte maten en kan komme over spør du meg. Om du har balsamicoeddik og en basillikumplante stående så skal jeg vise hvor lett det er å lage tomatsuppe fra bunnen av.


Ingredienser: 2 pers.

3 store tomater
250g cherrytomater
1 rødløk
6 hvitløksfedd
1 neve basillikum
1 chiabatta
2 ss balsamicoeddik
olivenolje, salt og pepper
kesam

Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 200 grader. Hakk løken i strimler, del tomater i biter og riv brødet i like store biter. Klargjør 1 gryte og 2 langpanner.







Legg tomatene i en langpanne og brødet i den andre. I begge langpannene skal du ha en god klunk med olje, salt, pepper og presset hvitløk. Rør godt sammen og sett tomatene på øverste hylle og brød i midten av stekeovnen.







Stek løken i olje med salt og pepper i en gryte. Etter 1 min tilsetter du balsamicoeddik, la dette putre til tomatene er ferdig.









Ta ut krutongene når de begynner å bli gylne. Etter at tomatene har stått i 15 min i stekeovnen og blitt litt gylne tilsetter du dem i gryta med løken. Røres godt sammen.








La dette koke i 2 min. Ha i en neve basillikumblader og ta av gryten fra platen før du kjører stavmikseren og blander alt godt sammen.









Hell suppen i en bolle, tilsett kesam, krutonger og noen basillikumblader.

Tips: ett annet og kanskje sunnere alternativ til brødkrutonger er kokte egg i suppen.






Kommentarer