Pasta med pølse


























Her hjemme går det mye pasta, og dette er en av mine favoritt pastaretter inspirert av min gode venn Jamie Oliver. Vi er ikke bestevenner, men det er ikke lang i fra ;) Elsker de simple og kjappe matrettene han lager.

Vi nordmenn er jo glad i pølser og har alltid noe av det liggende i kjøleskapet. For man trenger strengt tatt ikke en spesiell pølse til denne retten. Bruk middarspølse, forepølse, vinerpølse, falukorv eller det jeg foretrekker: grillpølse.

 Ingredienser: 2 personer

200g pasta penne
2,5 grillpølse
3 vårløk (eller 1/3 løk)
3 hvitløksfedd
1 gullerot (skrellet)
1 stengselleri
1 boks hakkede tomater
2ss fennikelfrø
2ss oregano
2ss rødvinseddik (balsamiko)
olivenolje, salt og pepper


 Slik gjør du, step by step:

Kok opp vann og tilsett olje og salt. Ikke vær redd for å salte litt ekstra. Oljen forhindrer at pastaen fester seg og tilsetter smak. Noe av vannet skal brukes senere. Tilsett pastaen så fort det begynner å koke.






Tilbered grønnsakene. Skrell gulleroten og stangsellerien. Om man gjør som vist på bilde renser man stangsellerien ved å knekke og dra i begge ender av den.









Del pølser, stangselleri, gulrot, vårløk i biter og legg i foodprocessor sammen med oregano, fennikelfrø salt og pepper. Kjør foodprosessoren til det blir robust som vist på bilde.









Stek alt på høy varme i 2 min. Tilsett så balsamikoeddik og presset hvitløk og stek i ytterlige 2 min. Til slutt ha i hele boksen med hakkede tomater og la dette putre i 2 min.

Før du heller ut vannet av pastaen, fyll ca 0.5 dl av det kokende vannet i tomatboksen.






Hell pastaen i stekepannen og rør godt rundt. Dropp litt av pastaen hvis du føler det blir for mye. Så kan du tilsette vann som du tok fra pastavannet. Dette gjør at retten blir silkemyk. Man kan også tilsette basillikumblader.








Serveses med en gang. Dryss litt revet parmesan og basillikum over retten.

Velbekomme!















Kommentarer

  1. Ja.. nå ble jeg sabla sulten her jeg sitter !!

    SvarSlett
  2. Denne retten anbefales! :) Hilsen kona som nyter godt av kokken sin.

    SvarSlett
  3. Denne skal Joar få teste ut! :D
    Hilsen svigerinne Maria

    SvarSlett
  4. Haha! Tenkte Joar ble gla når du sa han skulle lage denne Maria ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar